Audyt User Experience – co możesz dzięki niemu zyskać?

Audyt User Experience to ekspercka analiza użyteczności  aplikacji webowej, mobilnej czy serwisu e-commerce.  Strona internetowa jest użyteczna, kiedy prowadzi do oczekiwanych zachowań użytkownika oraz konwersji, np. złożenie zamówienia, odtworzenie filmu. W jaki sposób, dzięki audytowi UX możesz realnie wpłynąć na poprawę wskaźników biznesowych Twojej firmy? Dlaczego warto przeprowadzić audyt UX? UX (User Experience) to dbałość […]
austin distel 744oGeqpxPQ unsplash Squares Agencja UX Wrocław

Audyt User Experience to ekspercka analiza użyteczności  aplikacji webowej, mobilnej czy serwisu e-commerce. 

Strona internetowa jest użyteczna, kiedy prowadzi do oczekiwanych zachowań użytkownika oraz konwersji, np. złożenie zamówienia, odtworzenie filmu. W jaki sposób, dzięki audytowi UX możesz realnie wpłynąć na poprawę wskaźników biznesowych Twojej firmy?

Dlaczego warto przeprowadzić audyt UX?

UX (User Experience) to dbałość o pozytywne doświadczenia użytkownika strony internetowej, zwiększenie jego satysfakcji poprzez korzystne interakcje między nim a produktem. 

UX to m.in. planowanie jak dana witryna ma działać, w jaki sposób można wykonać określoną aktywność. 

Częścią UX jest UI (User Interface) – związany z szatą graficzną, interfejsem, rozkładem treści, brandingiem. 

Dbałość o UX i UI wiąże się z przyjemnymi doznaniami odwiedzającego stronę i spełnieniem jego potrzeb. Taki użytkownik wykonuje pożądane przez nas czynności, a co za tym idzie, aplikacja spełnia nasze cele biznesowe.

Do kogo skierowany jest audyt UX?

  • Zauważasz, że użytkownicy nie spędzają na Twojej stronie wystarczającej ilości czasu, nie przechodzą określonej ścieżki, nie finalizują określonych celów itd.
  • Zbudowałeś prototyp strony, aplikacji i chcesz upewnić się, że w przyszłości będzie intuicyjny dla odwiedzających

Jak przebiega audyt UX?

Audyt jest przeprowadzany przez doświadczonego eksperta w dziedzinie UX, który dokonuje analizy heurystycznej oraz krok po kroku tak, jak robi to użytkownik serwisu (tzw. User Flow). Realizując scenariusz, napotyka na różne problemy. Jego zadaniem jest wypunktowanie błędów i analiza przyczyn niepowodzeń. 

Audytor opiera się na swojej wiedzy i doświadczeniu. Dlatego ważne jest, aby była to osoba kompetentna, posiadająca biegłość w dziedzinie UX. Będzie to z pewnością decydowało o jakości audytu i jego konsekwencjach w przyszłości.

Taka osoba korzysta z innowacyjnych narzędzi, raportów badawczych renomowanych instytutów (np. Baymard Institute). Przeprowadza analizę behawioralną (mapy kliknięć, nagrania sesji), statystyczną (dane jakościowe i ilościowe), bada wydajność serwisu.

Jeśli jest to serwis e-commerce, to jest on sprawdzany m in. pod kątem dobrych praktyk dotyczących tego rodzaju sprzedaży oraz lejków sprzedażowych. 

Popularną analizą jest ocena heurystyczna, w której sprawdza się zgodność strony z prawami użyteczności. Dość często przeprowadza się też metodę wędrówki poznawczej zakładającej scenariusze, w których nowy użytkownik uczy się serwisu metodą prób i błędów.

startae team QEsaXprgVfQ unsplash Squares Agencja UX Wrocław

Rezultat raportu

Wynik jest dostarczany w formie szczegółowego raportu dla klienta.

Błędy przedstawia się od najbardziej istotnych, które trzeba naprawić w pierwszej kolejności, do tych które mogą zostać usunięte w ostatnim etapie. Dzięki temu otrzymujesz scenariusz działania, który w przejrzysty sposób pomoże ci rozwiązać problemy związane z funkcjonalnością serwisu.

Co zyskam dzięki audytowi UX?

Spojrzenie na problem z innej perspektywy.

Twój projekt nie jest znany tak dobrze nikomu innemu, niż Tobie. 

Wydaje Ci się, że produkt jest przyjazny i intuicyjny, SEO i jakość informacji jest poprawna. Niestety dla przypadkowego klienta produkt może okazać się nieprzystępny. Transparentne spojrzenie na problem pozwoli uwypuklić nieścisłości, które do tej pory były niezauważalne.

Wsparcie Twojego pomysłu.

Być może jesteś na etapie tworzenia prototypu. Zaoszczędzisz czas i pieniądze, jeśli otrzymasz wskazówki na temat błędów przed dostarczeniem projektu do programowania. 

Osiągnięcie celów biznesowych.

Użytkownicy wykonają właściwą aktywność i wrócą na Twoją stronę, ponieważ będzie wzbudzała w nich tylko pozytywne doświadczenia. Przyczyni się to do zwiększenia współczynnika konwersji strony i celów sprzedażowych. 

Rozwiązanie długofalowe.

Audyt pomaga unikać podobnych błędów w przyszłości, zawiera rekomendacje, które umożliwiają rozwinięcie potencjału Twojego produktu.

Dowiedz się więcej na temat Audytów User Experience .

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest Audyt UX?

Audyt User Experience to ekspercka analiza użyteczności  aplikacji webowej, mobilnej czy serwisu e-commerce. 

Ile kosztuje audyt UX?

Wszystko zależy od złożoności Twojego projektu. Cena jest ustalana indywidualnie i wynosi od 5 tys. do kilkunastu tys. złotych.

Ile trwa przeprowadzenie Audytu UX?

Podobnie jak w przypadku ceny, czas trwania jest uzależniony od wielkości audytowanego procesu lub projektu. Są to najczęściej 2-4 tygodnie wraz z przygotowaniem raportu.

Powiązane wpisy

Partnerstwo z Hotjar

Nawiązaliśmy współpracę z Hotjar, liderem w analizie doświadczeń użytkowników, aby oferować naszym klientom zaawansowane narzędzia z ich portfolio

Co to jest Flutter?

Artykuł wprowadza w świat Fluttera, pokazując, dlaczego jest doskonałym wyborem dla firm i deweloperów pragnących szybko budować aplikacje mobilne na…